3 نوامبر 2023- بر اساس یافته های یک کارآزمایی متقاطع تصادفی کهدر مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر گردید، جایگزینی غلات تصفیه شده با جو سبوس دار و چاودار در بین کودکان فواید قلبی متابولیکی دارد.

دکتر Marie Terese Barlebo Madsen، از دانشگاه کپنهاگ، فردریکسبرگ، دانمارک و همکارانش دریافتند که مصرف زیاد جو سبوس دار و چاودار باعث کاهش تری گلیسیرید (TG) و کلسترول LDL، افزایش متابولیت های مفید در کودکان و تعدیل گونه های باکتریایی در روده می شود.

مصرف غلات سبوس دار با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک در بزرگسالان مرتبط است، به طور بالقوه از طریق تغییرات در میکروبیوتای روده. پیشگیری قلبی متابولیک باید از اوایل زندگی شروع شود، اما شواهدی در مورد اثرات مصرف غلات سبوس دار در کودکان وجود ندارد. بنابراین، هدف محققان بررسی اثرات مصرف جو دوسر سبوس‌دار و چاودار بر کلسترول LDL سرم و انسولین پلاسما (پیامدهای مشترک اولیه)، سایر نشانگرهای متابولیکی قلبی، ترکیب میکروبیوتای روده و متابولیت‌ها، ترکیب بدن، و علائم گوارشی در کودکان با شاخص توده بدنی بالا (BMI)بود.

این کارآزمایی متقاطع تصادفی، شامل 55 کودک 8 تا 13 ساله ی دانمارکی سالم بود. آنها جو دوسر سبوس دار و چاودار ("WG") یا محصولات غلات تصفیه شده ("RG") را به طور آزاد به مدت هشت هفته به ترتیب تصادفی دریافت کردند. محققان، معیارهای تن‌سنجی، فشار خون و ترکیب بدنی را در هفته‌های 0، 8 و 16 اندازه‌گیری کردند. جمع‌آوری نمونه‌های خون ناشتا و مدفوع برای آنالیز اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، میکروبیوتای روده، نشانگرهای هموستاز گلوکز و لیپیدهای خون انجام شد. پرسشنامه هایی برای تعیین علائم روده و ویژگی های مدفوع توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. رژیم غذایی آنها با یک گزارش 4 روزه از رژیم غذایی و در انطباق با غلظت آلکیل رزورسینول های پلاسما (AR) ارزیابی شد.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· پنجاه و دو کودک با BMI z-score برابر با 0.6±1.5(میانگینSD ± ) این مطالعه را تکمیل کردند. آنها 38±108 و 2±3 گرم در روز غلات کامل را در دوره WG و RG مصرف کردند که با تفاوت شدید در آلکیل رزورسینول های پلاسما تأیید شد.

· در مقایسه با محصولات غلات تصفیه شده، جو دوسر سبوس دار و چاودار کلسترول LDL را 0.14 میلی مول در لیتر کاهش داد و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و تری گلیسرول را، بدون تغییر در ترکیب بدنی یا سایر نشانگرهای متابولیک قلبی، کاهش داد.

· جو دوسر سبوس دار و چاودار، همچنین فراوانی گونه‌های باکتریایی خاص را در روده تعدیل کرد، استات پلاسما، بوتیرات پروپیونات و بوتیرات مدفوع را افزایش داد و خستگی را کاهش داد بدون اینکه هیچ اثر دیگری بر علائم روده داشته باشد.

در میان کودکان 8 تا 13 ساله با BMI بالا، مصرف بالای غلات کامل از جو و چاودار در مقایسه با غلات تصفیه شده به مدت 8 هفته باعث کاهش کلسترول LLD سرم و TG و کلسترول HDL بدون تأثیر بر انسولین پلاسما شد.

این تغییرات با افزایش اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در پلاسما و مدفوع اتفاق افتاد. با این حال، هیچ تغییری در فشار خون، گلوکز، ترکیب بدن، BMI،IL-6  و CRP مشاهده نشد. محققان تغییرات خاصی را در برخی از جنس های باکتریایی در میکروبیوتا با WG در مقابل RG بدون به خطر افتادن تنوع میکروبی، پیدا کردند.

محققان نوشتند: مطالعه ما به حجم رو به رشدی از انتشارات افزوده شد و مزایای قلبی-متابولیکی جایگزینی غلات تصفیه‌شده با غلات کامل را حتی در کودکان، مستقل از تأثیر بر وزن بدن نشان داد.

آنها به این نتیجه رسیدند که نیاز به کارآزمایی‌های تصادفی‌ بیشتر در بین کودکان، از جمله مطالعات طولانی‌مدت و کارآزمایی‌هایی با تمرکز بر انواع خاص غلات کامل، برای به دست آوردن درک عمیق‌تری از مکانیسم‌های زمینه ای این اثرات وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/substituting-refined-grain-with-wholegrain-oats-improves-cardiometabolic-health-of-children-119548